Το ξεκίνημα του 2020, βρήκε το σύνολο του πλανήτη, να πλήττεται από την πανδημία του "covid 19". Όπως συνέβη στην πλειοψηφία των κρατών, έτσι και στην πατρίδα μας, ελήφθησαν αυστηρά μέτρα, για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού και την προστασία του πληθυσμού, με κυριότερο το σχεδόν δίμηνο "lockdown".
Και μπορεί μεν, τα αποτελέσματα στην αντιμετώπιση της πανδημίας, στον υγειονομικό τομέα, να ήταν εντυπωσιακά, αλλά οι αρνητικές συνέπειες στην οικονομία του κράτους και των πολιτών, είναι ακόμα ανυπολόγιστες, καθώς είναι πολύ νωρίς ακόμα για να αποκαλυφθεί το μέγεθος της ζημιάς.
Σε κάθε κρίση όμως, μέσα από τα προβλήματα, γεννιούνται ευκαιρίες και προοπτικές. Έτσι, αυτή η κρίση, επέδρασε καταλυτικά στην αλματώδη αύξηση του διαδικτυακού εμπορίου. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, ο αριθμός των καταναλωτών που χρησιμοποιούν τη μέθοδο των ηλεκτρονικών αγορών, διπλασιάστηκε, ενώ σύμφωνα με το "skroutz.gr" η αξία των διαδικτυακών αγορών, αυξήθηκε κατά 40%.
Τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού/διαδικτυακού εμπορίου, ήταν μέχρι τώρα γνωστά, κυρίως στις νεότερες ηλικίες, λόγω της εξοικείωσης με τη χρήση της τεχνολογίας. Ο καταναλωτής, μπορεί να κάνει έρευνα αγοράς, αναζητώντας την καλύτερη τιμή, για το προϊόν που τον ενδιαφέρει, από την άνεση του σπιτιού του. έχει πρόσβαση σε απείρως μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων, σε σχέση με τα "φυσικά" καταστήματα. Επίσης, έχει τη δυνατότητα να ψάξει πληροφορίες για τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν. Να βρει κριτικές άλλων καταναλωτών ή συγκρίσεις μεταξύ παρόμοιων προϊόντων.
Το διαδικτυακό εμπόριο όμως, πέρα από τα οφέλη για τους καταναλωτές, είναι ένας χώρος, με μεγάλες προοπτικές κέρδους και για τις επιχειρήσεις. Ένα κατάστημα, μιας μικρής επαρχιακής πόλης, μπορεί να πουλά τα προϊόντα του σε όλη τη χώρα(και όχι μόνο). Επίσης, συμβάλει στην ανάπτυξη των υπηρεσιών ταχυμεταφορών(courier), δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Επιπλέον, δε θα πρέπει να παραβλέψουμε, τη συμβολή του διαδικτυακού εμπορίου, στα έσοδα του κράτους, αφού κατά κανόνα, οι ηλεκτρονικές αγορές, πραγματοποιούνται και με ηλεκτρονικές πληρωμές. Πράγμα που καθιστά αδύνατη τη φοροδιαφυγή.
Φυσικά, αυτό δε σημαίνει πως τα ¨φυσικά¨ καταστήματα πρέπει να απαξιωθούν, αφού μπορούν κάλλιστα να συνυπάρχουν. Άλλωστε, στην πλειοψηφία τους, οι επιχειρήσεις διαδικτυακών πωλήσεων της χώρας μας, ξεκίνησαν ως "φυσικά" καταστήματα, που επέκτειναν τις δραστηριότητές τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Βέβαια, κάθε "βίαιη" αλλαγή, έχει και παρενέργειες. Έτσι, στις μέρες του lockdown, διαπιστώσαμε αρκετές δυσλειτουργίες στις υπηρεσίες των υπηρεσιών ταχυμεταφορών(π.χ. καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ελλειπή ενημέρωση για την κίνηση των "πακέτων"), όπως και ορισμένα περιστατικά κερδοσκοπίας.
Επιπροσθέτως, η απότομη αύξηση του όγκου εργασίας, έφερε στην επιφάνεια και τις αδυναμίες στην οργάνωση/εφοδιασμό/λειτουργία των ίδιων τον διαδικτυακών καταστημάτων(π.χ. εμφάνιση λανθασμένων διαθεσιμοτήτων, καθυστερήσεις στον εφοδιασμό και στις αποστολές κ.α.)
Τέλος, θα πρέπει να γίνουν ενέργειες, ενδεχομένως και νομοθετικές, για τη μείωση του κόστους των τραπεζικών διαδικτυακών υπηρεσιών, προς τα καταστήματα, αφού έτσι κι αλλιώς, το κέρδος των τραπεζών, αυξάνεται με την αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Σίγουρα, απαιτούνται επενδύσεις και πολλή δουλειά, ώστε να μπορούν οι επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες της αγοράς. Όσοι όμως επιδείξουν σωστά αντανακλαστικά, θα ανταμειφθούν, αφού οι διαδικτυακές αγορές είναι το μέλλον του εμπορίου.
Και το μέλλον, είναι πολύ πιο κοντά απ' ότι νομίζαμε.
Κουτρουλού Γεωργία
Απόφοιτος Εμπορίας και Διαφήμισης( marketing)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου